Logowanie się na konto czytelnika



Sposób logowania

Każdy czytelnik, który zapisany jest do biblioteki, ma możliwość zalogowania się na swoje konto w katalogu OPAC. Aby zalogować się, należy w menu wybrać „Konto” i wypełnić formularz logowania podając:

► login LUB adres e-mail    

 indywidualne hasło czytelnika

Możliwe jest także podanie pełnego numeru karty bibliotecznej, jeśli czytelnik nie ma ani loginu, ani e-maila przypisanego do konta.



 Czym jest LOGIN

Login to indywidualna, unikalna i łatwa do zapamiętania nazwa użytkownika, którą czytelnik może sam wymyślić i podać bibliotekarzowi przy zapisie (lub w trakcie samodzielnego zapisu przez OPAC). Często jako „login” użytkownicy wybierają np. pseudonim, imię uzupełnione o jakiś znak lub numer, etc.

Bibliotekarz nadaje tylko pierwszy login. Jeśli czytelnik chce zmienić login, musi zrobić to samodzielnie poprzez edycję danych profilu, po zalogowaniu się na konto.



Nie pamiętam hasła!

Użytkownik posiadający adres e-mail powinien poniżej formularza logowania kliknąć odnośnik „Nie pamiętasz hasła?”. Pozwoli to wygenerować nowe, jednorazowe hasło logowania, które zostanie przysłane mailem. W celu zabezpieczenia przed spamem i robotami internetowymi, operacja ta wymaga dodatkowo podania wartości kontrolnej, zgodnej z zapisanymi w bibliotece danymi. Wartością tą może być nazwisko i imię, ewentualnie numer karty bibliotecznej lub login.

Nowe hasło logowania może wygenerować bibliotekarz, przy czym wymagana jest osobista obecność czytelnika (lub jego prawnego opiekuna) w bibliotece. Spowodowane jest to brakiem możliwości weryfikacji tożsamości czytelnika, gdy taka prośba jest zgłaszana np. telefonicznie. Na miejscu bibliotekarz będzie mógł przypisać adres e-mail do konta (wówczas nowe hasło wyśle na ten adres), albo przypisać login (jeśli czytelnik jeszcze go nie posiada) i wydrukować informacje o dostępie do konta wraz z jednorazowym hasłem logowania.