GORDONKIDS
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE DLA NIEMOWLĄT I MAŁYCH DZIECI (3 miesięcy-3 lat)- „GORDONKIDS”
Małe dzieci uczą się muzyki tak jak języka. Potwierdziły to wieloletnie, solidne badania naukowe. Maluchy od pierwszych tygodni życia słuchają i kodują w głowie różnorodne melodie i rytmy, podobnie jak słuchając otaczających ich ludzi przyswajają sobie język ojczysty. Umożliwianie im kontaktu z żywym, urozmaiconym śpiewem stanowi najlepszą podbudowę przyszłej muzykalności; jest to również wsparcie rozwoju mowy.
Podczas zajęć GORDONKIDS, prowadzonych w oparciu o teorię uczenia się muzyki prof. E. E. Gordona, poruszamy się do muzyki, śpiewamy oraz recytujemy, a dzieci są „zanurzane” w dźwiękach i – jeśli umieją – również swobodnie się poruszają. Dzięki momentom ciszy mogą „zakodować” sobie w głowie usłyszane motywy, a w następnej kolejności zaczynają je powtarzać i swobodnie improwizować.
Wskazówki dla rodziców:
– na zajęcia zabieramy ze sobą wygodny strój i miękkie kapcie lub skarpetki (dla siebie i dziecka)
– możemy nakarmić, napoić i przebrać dziecko przed i po zajęciach
– przychodzimy z nastawieniem ukierunkowanym na doświadczenie twórczego relaksu
– nie potrzebujemy używać słów, posługujemy się językiem muzyki – śpiewając i rytmizując dokładnie tyle, na ile mamy ochotę
– stosujemy zasadę dobrowolności wobec siebie i wobec dzieci – każdy ma prawo być obserwatorem i włączyć się aktywnie w przebieg zajęć w dogodnym dla siebie momencie
– pozwalamy dziecku reagować spontanicznie i samodzielnie na muzykę – krótkie krzyki, piski, westchnięcia, tupanie, chodzenie po sali nie przeszkadzają w prowadzeniu zajęć, ale są jedynie wyrazem naturalnej potrzeby dziecka do aktywności muzycznej (niepożądany jest wyłącznie nadmierny hałas i zachowania agresywne)
– fragmenty ciszy są czasem nasłuchiwania spontanicznych odpowiedzi dzieci, dlatego nie przerywamy ich
– kołyszemy dziecko we własnych ramionach (na stojąco lub siedząco) lub tańczymy z nim w rytm muzyki, jeśli tylko ma ono na to ochotę
– nasłuchujemy w samochodzie lub domu śpiewu dziecka – nawet jeśli dziecko nie włącza się w przebieg zajęć, nieustannie słucha i uczestniczy w tym, co się dzieje; właśnie dlatego na jego własne próby trzeba czasem cierpliwie poczekać 🙂