GORDONKIDS

ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE DLA NIEMOWLĄT I MAŁYCH DZIECI (3 miesięcy-3 lat)- „GORDONKIDS”

Małe dzieci uczą się muzyki tak jak języka. Potwierdziły to wieloletnie, solidne badania naukowe. Maluchy od pierwszych tygodni życia słuchają i kodują w głowie różnorodne melodie i rytmy, podobnie jak słuchając otaczających ich ludzi przyswajają sobie język ojczysty. Umożliwianie im kontaktu z żywym, urozmaiconym śpiewem stanowi najlepszą podbudowę przyszłej muzykalności; jest to również wsparcie rozwoju mowy.

Podczas zajęć GORDONKIDS, prowadzonych w oparciu o teorię uczenia się muzyki prof. E. E. Gordona, poruszamy się do muzyki, śpiewamy oraz recytujemy, a dzieci są „zanurzane” w dźwiękach i – jeśli umieją – również swobodnie się poruszają. Dzięki momentom ciszy mogą „zakodować” sobie w głowie usłyszane motywy, a w następnej kolejności zaczynają je powtarzać i swobodnie improwizować.

Wskazówki dla rodziców:

– na zajęcia zabieramy ze sobą wygodny strój i miękkie kapcie lub skarpetki (dla siebie i dziecka)

– możemy nakarmić, napoić i przebrać dziecko przed i po zajęciach

– przychodzimy z nastawieniem ukierunkowanym na doświadczenie twórczego relaksu

– nie potrzebujemy używać słów, posługujemy się językiem muzyki – śpiewając i rytmizując dokładnie tyle, na ile mamy ochotę

– stosujemy zasadę dobrowolności wobec siebie i wobec dzieci – każdy ma prawo być obserwatorem i włączyć się aktywnie w przebieg zajęć w dogodnym dla siebie momencie

– pozwalamy dziecku reagować spontanicznie i samodzielnie na muzykę – krótkie krzyki, piski, westchnięcia, tupanie, chodzenie po sali nie przeszkadzają w prowadzeniu zajęć, ale są jedynie wyrazem naturalnej potrzeby dziecka do aktywności muzycznej (niepożądany jest wyłącznie nadmierny hałas i zachowania agresywne)

– fragmenty ciszy są czasem nasłuchiwania spontanicznych odpowiedzi dzieci, dlatego nie przerywamy ich

– kołyszemy dziecko we własnych ramionach (na stojąco lub siedząco) lub tańczymy z nim w rytm muzyki, jeśli tylko ma ono na to ochotę

– nasłuchujemy w samochodzie lub domu śpiewu dziecka – nawet jeśli dziecko nie włącza się w przebieg zajęć, nieustannie słucha i uczestniczy w tym, co się dzieje; właśnie dlatego na jego własne próby trzeba czasem cierpliwie poczekać 🙂

Anna Grześkowiak – W 2019 r. ukończyłam z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną na kierunku Edukacja Artystyczna, specjalność: dyrygentura chóralna. Od 2017 prowadzę założony przez siebie Chór Sine Nomine. W latach 2018-2020 pracowałam w poznańskich szkołach muzycznych I stopnia (KOSM, PSChJK), ucząc kształcenia słuchu, audycji muzycznych, prowadząc chóry oraz zespoły wokalne. Jestem współzałożycielką oraz głównym pedagogiem przedmiotów muzycznych w Studium Muzyki Liturgicznej w Poznaniu.
Prywatnie jestem mamą dwuletnich bliźniaków, dzięki którym zainteresowałam się Teorią Uczenia się Muzyki (tzw. MLT) prof. E.E. Gordona i zajęciami gordonowskimi. Ukończyłam kurs prowadzenia zajęć umuzykalniających przy Szkole Muzyki „Kompozytornia” w Poznaniu. Własne zajęcia w klubach malucha i żłobkach prowadzę od 2021 roku, widzę również ogromny wpływ pracy wg MLT na muzykalność moich własnych dzieci i chciałabym szerzej rozpropagować tę ideę.
środa, godz. 12:10-12:50
koszt: 20 zł/ zajęcia