ENTER aby zatwierdzić, ESC aby wyjść
Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Suchy Las
  • Archiwum społeczne
  • Zapisy na warsztaty
  • Wydarzenia
    • Aktualne wydarzenia
    • Archiwalne wydarzenia
  • Biblioteka
    • Serwis Biblioteki Publicznej
    • Historia biblioteki
    • Jak zapisać się do biblioteki?
    • Jak korzystać z biblioteki?
    • Regulamin biblioteki
    • Regulamin korzystania z e-booków
    • Zasady przyjmowania darów
    • Harmonogram otwartych sobót – 2025
    • Lekcje biblioteczne
    • Linki
    • Kontakt z Biblioteką
  • Katalog online
    • Zaloguj się
    • Zapisz się do biblioteki
  • Aktualności
  • WARSZTATY
  • Kadra CKiBP
    • Nasza kadra
    • Instruktorzy zajęć
  • Kontakt
    • Suchy Las
    • Stary Bar w Chludowie
    • Skrzynka pomysłów

Archiwum zdjęć i fotografii – Golęczewo

Archiwum Społeczne Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Suchy Las

Zdjęcie w sepii przedstawia grupę dziewięciu osób — dorosłych i dzieci — pozujących razem na trawie, najprawdopodobniej w ogrodzie lub na podwórku przed domem. W centrum kompozycji znajduje się duży, stary gramofon. Dwoje dzieci siedzi na trawie – jedno z nich trzyma starodawny aparat fotograficzny. W tle widać kobiety w sukienkach z epoki międzywojennej oraz mężczyznę w mundurze wojskowym z charakterystycznym orzełkiem na czapce. Wszyscy są uśmiechnięci i wyglądają na zadowolonych – być może jest to pamiątkowe zdjęcie rodzinne wykonane podczas letniego spotkania. Budynek w tle to prawdopodobnie dom mieszkalny z dużym oknem i widocznym daszkiem.

/Zdjęcie ze zbiorów rodziny Janakowskich

Golęczewo, rok 1924, dom przy ul. Lipowej 5,

Zdjęcie w sepii przedstawia grupę szkolną — 22 osoby (w tym dwóch dorosłych mężczyzn — prawdopodobnie nauczycieli) i 20 uczniów. Uczniowie, zarówno dziewczynki jak i chłopcy, są ubrani w proste stroje szkolne z lat 50. lub 60. XX wieku. Wszyscy stoją lub siedzą na tle surowej, kamiennej ściany budynku — zapewne szkoły. Dwie osoby dorosłe siedzą pośrodku w pierwszym rzędzie, otoczeni przez uczennice, natomiast większość chłopców znajduje się w tylnym rzędzie. Atmosfera formalna, typowa dla zdjęć klasowych wykonywanych na zakończenie roku szkolnego lub z okazji pamiątki klasowej.

4

Zdjęcie w sepii przedstawia bardzo dużą grupę dzieci oraz kilku dorosłych (prawdopodobnie nauczycieli), ustawionych przed zniszczoną elewacją budynku szkolnego. Na zdjęciu jest około 80 dzieci — chłopcy i dziewczynki w różnym wieku — od przedszkolnego do wczesnoszkolnego. Widać wiele uśmiechniętych twarzy. Część dziewczynek ubrana jest w stroje ludowe, co może sugerować specjalną okazję — święto szkoły, rocznicę, dożynki lub inny uroczysty dzień. Dorośli siedzą w środkowym rzędzie, otoczeni przez dzieci. Najmłodsze dzieci znajdują się w pierwszym rzędzie, niektóre siedzące na ziemi. Budynek w tle wygląda na stary, z odpadającym tynkiem i prostymi, drewnianymi oknami. Ogólna atmosfera jest serdeczna i podniosła — typowa dla zbiorowych zdjęć szkolnych sprzed wielu dekad.

3

Stare, sepia-tonowane zdjęcie przedstawia scenę sprzed zajazdu (gospody) oznaczonego napisem „Gasthaus” oraz imieniem i nazwiskiem właściciela „Gustav Radeck”. Budynek ma charakterystyczny łukowy portal wejściowy i dwuspadowy dach, a przed nim znajduje się grupa ludzi. Na pierwszym planie widać kilkunastu mężczyzn i chłopców stojących i rozmawiających ze sobą. Część z nich nosi kapelusze i garnitury. W tle, po prawej stronie, stoi zaprzęg konny z powozem — siedzi w nim kobieta w kapeluszu oraz mężczyzna powożący. Obok koni stoją dzieci i dorośli. Scena ma charakter codzienny, być może jest to moment towarzyskiego spotkania lub początek jakiegoś wydarzenia. Zdjęcie prawdopodobnie pochodzi z przełomu XIX i XX wieku i ukazuje fragment lokalnego życia społecznego.

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dużą grupę osób zgromadzonych na wspólnej fotografii przed dużym budynkiem o stromym dachu. Na zdjęciu widzimy około 50 osób — głównie dorosłych mężczyzn w garniturach i kapeluszach, ale są też kobiety i kilkoro dzieci. Grupa jest ustawiona w kilku rzędach – część siedzi, reszta stoi. W centrum zdjęcia znajduje się sztandar oraz transparent z napisem: „WIELKOPOLSKIE TOWARZYSTWO KÓŁEK ROLNICZYCH OD OGNIA I GRADU” Jest to zapewne spotkanie członków tej organizacji, możliwe że związane z ubezpieczeniami rolnymi lub działaniami prewencyjnymi wobec klęsk żywiołowych. Tło stanowią wiejskie budynki o tynkowanych ścianach i dachach pokrytych dachówką. Część okien ma charakterystyczne łuki, sugerujące architekturę z początku XX wieku. Atmosfera zdjęcia jest oficjalna, uroczysta, ale jednocześnie swojska.

10 rocznica Wielkopolskiego Towarzystwa Kółek Rolniczych

Na pierwszym planie znajdują się trzy osoby — dwóch dorosłych mężczyzn i jedno dziecko. Jeden z mężczyzn prowadzi wózek dziecięcy, w którym siedzi dziecko. Wózek jest przymocowany do konia stojącego obok. Obok konia znajduje się również duża maszyna rolnicza (prawdopodobnie siewnik), do której przymocowano konia pociągowego. W tle znajdują się domy o charakterystycznej niemieckiej zabudowie szachulcowej. Na ścianie jednego z budynków widać napis „Ansiedler-Wohnungen”, co po niemiecku oznacza „mieszkania osadników”. Nad napisem widnieje odręczne słowo, które może być nazwiskiem. Ulica, przy której stoją ludzie i maszyna, jest nieutwardzona, a drzewa rosnące przy niej rzucają cień.

Zdjęcie w sepii ukazuje spokojną, wiejską ulicę z początku XX wieku, wyłożoną równo zasadzonymi drzewami po obu stronach. Ulica jest szeroka, nieutwardzona, a jej powierzchnia wygląda na piaszczystą lub żwirową. Po lewej stronie kadru widoczne są schludne, jednopiętrowe domy z wysokimi dachami pokrytymi dachówką, otoczone niskim murem. Przy jednym z budynków stoją dwie dziewczynki ubrane w sukienki — jedna w jasnej, druga w ciemnej. W oddali na ulicy stoi również chłopiec. Całość sprawia wrażenie dobrze zaplanowanej i uporządkowanej kolonii mieszkalnej. Zdjęcie emanuje spokojem i prostotą życia codziennego.

Stare, sepiowe zdjęcie przedstawia dwoje dzieci – dziewczynkę i chłopca – pozujących w eleganckich ubraniach na tle studyjnym. Dziewczynka ma na głowie kwiatowy wieniec i trzyma bukiet kwiatów. Jest ubrana w jasną sukienkę i ciemne buty za kostkę. Chłopiec stoi obok niej, ubrany w ciemny garnitur, białą koszulę i muszkę, a na głowie ma kapelusz. Obojgu przypięto duże, dekoracyjne kwiaty. Zdjęcie jest oprawione w czarną kartonową ramkę, lekko uszkodzoną, z odklejonym czarnym paskiem w prawym dolnym rogu. Styl i forma fotografii sugerują, że pochodzi z końca XIX lub początku XX wieku.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

Rozalia i Stanisław Woźniak urodzeni w Dortmundzie, ok. 1912

Czarno-białe zdjęcie przedstawia pięcioosobową rodzinę pozującą przed domem z dużymi oknami z kratami. Pośrodku siedzi starsze małżeństwo – kobieta w ciemnym ubraniu i mężczyzna w garniturze z muchą. Między nimi stoi małe dziecko w jasnej sukience. Po bokach stoją dwie młode kobiety – jedna z lewej strony, ubrana w jasną sukienkę w paski z dużym medalionem na szyi i małą torebką, druga z prawej strony w ozdobnej sukni z haftem. Wszyscy patrzą prosto w obiektyw.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

Golęczewo, Lata 20-30.

Czarno-białe zdjęcie przedstawia trzy kobiety stojące obok siebie na tle drzew. Kobieta po lewej stronie ma krótkie włosy, nosi sukienkę z kołnierzykiem i trzyma małą torebkę. Kobieta w środku uśmiecha się, ubrana jest w ozdobioną sukienkę z haftem i trzyma mandolinę (lub podobny instrument strunowy). Kobieta po prawej stronie ma krótko ścięte włosy, luźną bluzkę w kwiaty i ciemną spódnicę, również trzyma torebkę. Wszystkie panie mają na sobie ciemne pończochy i eleganckie buty. Zdjęcie ma charakter pamiątkowy, z okresu międzywojennego.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

Tekla i Rozalia Woźniak, Lata 20-30.

Czarno-białe zdjęcie przedstawia starsze małżeństwo siedzące obok siebie na drewnianych krzesłach. Mężczyzna po lewej stronie ma siwe wąsy, nosi ciemny garnitur i kapelusz, a dłonie trzyma splecione na kolanach. Kobieta po prawej stronie ubrana jest w ciemny, długi strój z chustą na głowie, ma również naszyjnik z medalikiem. Oboje patrzą w stronę aparatu z łagodnymi wyrazami twarzy. Tło stanowi niewyraźna ściana budynku z drewnianymi drzwiami. Fotografia ma charakter rodzinny i historyczny.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

Lata międzywojenne

Czarno-białe zdjęcie przedstawia scenę przed budynkiem z kamienno-ceglaną elewacją. Po lewej stronie stoi kobieta w ciemnej sukni w kwiaty, z krótkimi włosami, trzymająca konia za uzdę. Na koniu siedzi młoda kobieta w jasnej bluzce i ciemnej spódnicy, patrząca poważnie w stronę aparatu. W tle widać schody prowadzące do budynku z napisem „GEORG GRUNWALD” nad drzwiami wejściowymi. Przez uchylone drzwi spogląda kolejna postać w fartuchu, prawdopodobnie pracownik lokalu.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

Napis nad drzwiami budynku brzmi: „GEORG GRUNWALD”

Stare czarno-białe zdjęcie przedstawia trzy kobiety w długich sukniach, pozujące na tle krzewów i drzewa, obok domu z widocznym kołem wozu. Dwie kobiety stoją z tyłu – po lewej blondynka z poważnym wyrazem twarzy i po prawej brunetka z ręką na biodrze. Trzecia kobieta siedzi z przodu, lekko się uśmiechając, z rękami wspartymi na biodrach i kolanie. Wszystkie są ubrane elegancko, co sugeruje, że zdjęcie mogło być wykonane z okazji rodzinnego spotkania lub święta. Fotografia nosi ślady starości – jest lekko wyblakła i ma zaokrąglone rogi.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

Siostry Woźniak z Golęczewa, po prawej Wiktoria

Czarno-białe zdjęcie przedstawia siedem osób – trzy kobiety i czterech mężczyzn – ustawionych w dwóch rzędach przed drewnianym płotem. Wszyscy są elegancko ubrani, jak na specjalną okazję. Dwie kobiety po lewej i jedna po prawej noszą długie sukienki, sięgające za kolano. Mężczyźni mają na sobie garnitury i kapelusze – jeden z nich jest w mundurze wojskowym, a drugi (po prawej stronie) opiera się o laskę i nosi kaszkiet. Osoby stoją spokojnie, patrząc w stronę aparatu, a ich wyraz twarzy jest poważny. Zdjęcie jest wyraźnie stare, z lekko przyżółkłymi brzegami i śladami użytkowania.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

Golęczewo 1925 jesień

Czarno-białe zdjęcie przedstawia mężczyznę i kobietę siedzących na motocyklu. Mężczyzna, ubrany elegancko w garnitur i krawat, trzyma kierownicę motocykla, a kobieta siedzi za nim bokiem, z rękami skrzyżowanymi na piersi. Ma na sobie spódnicę i koszulę bez rękawów w kratkę. W tle widać wiejski krajobraz: drzewa, staw, zabudowania gospodarcze oraz stogi siana. Na ziemi w pobliżu chodzą kury. Numer rejestracyjny motocykla to „PZ 4253”. Zdjęcie ma lekko zaokrąglone rogi i nosi ślady starzenia.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

Golęczewo ul. Tysiąclecia, Rozalia Woźniak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dużą grupę młodych kobiet stojących na skrzyni ciężarówki. Wszystkie ubrane są w robocze kombinezony i chusty na głowach, co sugeruje, że biorą udział w pracach polowych – prawdopodobnie wykopkach. Kobiety są uśmiechnięte i ustawione bardzo blisko siebie, co nadaje zdjęciu serdeczny i towarzyski charakter. Tło stanowią drzewa, co może świadczyć o wiejskiej lub leśnej okolicy. Fotografia ma postrzępione krawędzie i przebarwienia, co wskazuje na jej wiek.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

8.11.1953 wykopki

Czarno-białe zdjęcie przedstawia grupę dzieci i młodzieży ustawionych w szeregu na wiejskiej drodze. Na pierwszym planie widać czworo dzieci – trzech chłopców i jedną dziewczynkę – stojących przodem do aparatu. Dwóch chłopców trzyma duże flagi na drzewcach. Dziewczynka w jasnej bluzce i ciemnej spódnicy stoi z boku, obok chłopca w mundurze harcerskim. W tle widać dalszy ciąg pochodu – dzieci ubrane w szkolne lub harcerskie stroje. Po lewej stronie kadru stoi drewniany szyld z napisem „CO DAŁA POL…”. Za uczestnikami pochodu rozciąga się wiejska okolica z polami i pojedynczymi drzewami. Zdjęcie ma postarzały wygląd, z widocznymi zagięciami na brzegach.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

Suchy Las, pochód pierwszomajowy, rok 1949, Józef Dłużewski z flagą

Czarno-białe zdjęcie przedstawiające starszą kobietę w ciemnej sukience w kwiaty, pochyloną w kierunku małego dziecka siedzącego na krzesełku. Kobieta znajduje się po lewej stronie kadru, odwrócona częściowo tyłem. Dziecko ma na sobie jasne ubranko i czapeczkę, siedzi w prostym, drewnianym krzesełku z podpórkami, opartym o kamienny mur z widocznymi cegłami. Zdjęcie zostało zrobione na zewnątrz, prawdopodobnie na podwórku lub w ogrodzie. Całość utrzymana w ciepłej, domowej atmosferze lat 40. XX wieku.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

1944 Golęczewo

Czarno-białe, lekko pożółkłe zdjęcie portretowe przedstawiające siedmioosobową rodzinę, prawdopodobnie z lat 40. lub 50. XX wieku. Trzy osoby dorosłe i czworo dzieci są elegancko ubrani – mężczyźni w garniturach i krawatach, kobiety w prostych sukienkach lub żakietach, a dzieci w marynarskich strojach z dużymi kokardami. W pierwszym rzędzie siedzą: kobieta z uśmiechem, dwójka dzieci w marynarskich bluzkach i mężczyzna. Za nimi stoją trzej chłopcy, również elegancko ubrani. Wszyscy patrzą bezpośrednio w obiektyw. Zdjęcie ma charakter rodzinny i jest oprawione białą ramką z widocznymi śladami zużycia.

/ ze zbiorów Stanisławy Zuban

1949/50

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia osobę w pozycji leżącej na brzuchu na łące lub polu, jakby ćwiczyła czołganie się. Osoba ma na głowie czapkę z daszkiem i ubrana jest w spodnie oraz ciemną kurtkę lub bluzę. Widoczne są także białe skarpetki i buty. W tle, w pozycji stojącej, znajduje się inna postać, częściowo widoczna, również w ciemnym ubraniu. Zdjęcie ma charakter dokumentacyjny lub szkoleniowy, może pochodzić z ćwiczeń wojskowych lub harcerskich.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia grupę ośmiu osób stojących blisko siebie na zewnątrz, najprawdopodobniej w ogrodzie przy domu wiejskim. W tle widać drewnianą ścianę budynku z dużym oknem oraz drzewa i krzewy. Postacie są ubrane w stylu typowym dla połowy XX wieku – mężczyźni w garniturach lub płaszczach, kobiety w sukienkach, jedna z nich w pasiastym fartuchu. Kilka osób jest zwróconych do siebie, jakby prowadziły rozmowę. Na pierwszym planie, po prawej stronie, starszy mężczyzna trzyma gałąź lub narzędzie ogrodnicze. Cała scena sprawia wrażenie rodzinnego spotkania lub ważnej okazji.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie portretowe przedstawia małą dziewczynkę z jasnymi, kręconymi włosami. Na głowie ma dużą, jasną kokardę zawiązaną na czubku głowy. Jej oczy są szeroko otwarte, a usta lekko rozchylone, co nadaje jej wyraz zdziwienia lub zaciekawienia. Dziewczynka ubrana jest w sukienkę w kwiatowy wzór z bufkami na ramionach. Tło zdjęcia jest ciemne i jednolite, co podkreśla sylwetkę dziecka i koncentruje uwagę na jej twarzy. Całość ma charakter formalnego portretu z lat 50. lub 60. XX wieku.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dużą grupę dzieci i dorosłych zgromadzonych w sali, prawdopodobnie podczas jakiejś uroczystości lub przedstawienia. W pierwszym rzędzie siedzą dzieci w różnorodnych strojach – niektóre ubrane są w kostiumy postaci z bajek, inne w stroje ludowe lub eleganckie ubrania. Część dzieci ma na głowach czapki, korony lub kokardy. Za dziećmi stoją dorośli – kobiety i mężczyźni – uśmiechający się i obserwujący wydarzenie. W tle widać ściany sali ozdobione łańcuchami i malowidłami przedstawiającymi ludzi i gołębie. Cała scena ma radosny, uroczysty charakter, typowy dla szkolnych lub przedszkolnych wydarzeń sprzed wielu lat.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

balik

Czarno-białe zdjęcie przedstawia kobietę z trójką dzieci na wiejskiej drodze. Kobieta stoi z najmłodszym dzieckiem zawiniętym w becik, które trzyma w ramionach. Obok niej stoi chłopiec w krótkich spodenkach i szelkach, a z lewej strony dziewczynka w sukience w kratkę. Wszyscy stoją przy skraju drogi gruntowej, która zakręca w tle i prowadzi przez wiejski krajobraz. W tle widać otwarte pola i pojedyncze drzewa. Zdjęcie oddaje atmosferę spokojnego, rodzinnego spaceru na wsi w słoneczny dzień.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia małego chłopca stojącego obok krowy na łące. Chłopiec ubrany jest w kraciastą koszulę z krótkimi rękawami i ogrodniczki na szelkach. Na nogach ma sandały. Trzyma w rękach sznurek, który prawdopodobnie służy do prowadzenia krowy. Krowa pasie się, pochylona nad trawą przy drzewie, obok którego rośnie kilka chwastów. W tle widoczne są otwarte pola i rząd drzew na horyzoncie. Zdjęcie oddaje spokojny, wiejski klimat, typowy dla codziennego życia na wsi w połowie XX wieku.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia scenę z gospodarstwa domowego na wsi. Na pierwszym planie widoczne są drewniane klatki lub kojce, prawdopodobnie dla królików lub drobiu. Dwie osoby – kobieta i dziecko – stoją przy jednej z klatek. Kobieta jest pochylona i wydaje się karmić zwierzęta, podczas gdy dziecko w zimowej czapce i płaszczu obserwuje z boku. W tle znajduje się murowany dom z dwuspadowym dachem, z widocznymi oknami i otwartym wejściem. Drzewa bez liści i brak śniegu sugerują późną jesień lub wczesną wiosnę. Całość oddaje spokojną, codzienną atmosferę życia na wsi.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia zimową scenę z trójką dzieci. Na pierwszym planie chłopiec ubrany w ciemne zimowe ubranie i czapkę ciągnie na sznurku drewniane sanki. Na sankach siedzi dwoje uśmiechniętych dzieci – jedno z nich unosi ręce w górę w geście radości. W tle widać drzewa bez liści pokryte śniegiem oraz drewniany dom z dachem pokrytym śniegiem. Cała scena rozgrywa się na wiejskim, zaśnieżonym podwórku, co nadaje zdjęciu nostalgiczną, zimową atmosferę.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

zima

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dwie kobiety siedzące na trawie przed dużym stogiem siana. Kobiety są ubrane w sukienki – jedna w jasną, druga w ciemniejszą z wzorem w grochy. Obie siedzą blisko siebie, z nogami ugiętymi, lekko przytulone. Tło stanowi zalesiony teren – drzewa i cienka trawa – a w oddali, po lewej stronie, widać metalowy płot. Zdjęcie ma spokojny, wiejski klimat i prawdopodobnie zostało wykonane latem.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia cztery osoby – prawdopodobnie nastolatków – stojące i siedzące na czołgu wojskowym z numerem „134” namalowanym z boku wieży. Obok numeru znajduje się także godło Polski – biały orzeł. Osoby są ubrane w ciemne ubrania, prawdopodobnie szkolne mundurki. W tle widać wysokie drzewa sosnowe, a niebo jest jasne i bezchmurne.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia młodego mężczyznę jadącego motorowerem po wiejskiej, nieutwardzonej drodze. Mężczyzna ma na sobie koszulę z krótkim rękawem w geometryczne wzory i ciemne spodnie. Tło stanowi wiejski krajobraz: pola, drzewa, drewniany słup oraz zabudowania z kamienia, prawdopodobnie stodoły lub domy. Po prawej stronie kadru widać kopiec siana. Zdjęcie uchwycone jest w ruchu, z perspektywy na wprost, co daje dynamiczne wrażenie.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe, lekko rozmazane zdjęcie przedstawia chłopca jadącego na motorowerze po wiejskiej drodze. Chłopiec ubrany jest w jasną bluzę i krótkie spodenki. W tle widoczne są pola, drzewa oraz zabudowania gospodarcze – stodoły lub domy z kamienia.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Rozmazane czarno-białe zdjęcie przedstawia dwoje dzieci bawiących się na podwórzu. Jedno dziecko niesie drugie na plecach, oboje się uśmiechają. W tle widoczna jest ceglana ściana budynku oraz ogrodzenie z otwartą bramą, za którą pasą się krowy. Zdjęcie ma nostalgiczny, wiejski charakter.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Trzy kobiety stoją w pomieszczeniu, prawdopodobnie bibliotece. Jedna z nich wręcza książki drugiej kobiecie w kolorowej bluzce i dżinsowej spódnicy. Trzecia kobieta, starsza, w okularach i marynarce, trzyma bukiet kwiatów. W tle półki z książkami i dekoracje kwiatowe.

/ z archiwum Stanisławy Zuban

Biblioteka 1984, I nagroda za kompozycję kwiatową dla Steni Zuban,

Grupa młodych chłopaków i dziewcząt w białych koszulach i czapkach stoi przed drewnianą konstrukcją przypominającą trybuny lub zadaszenie. Jedna osoba wspina się na górę tej konstrukcji. Tło to otwarta przestrzeń.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Boisko

Na otwartym boisku grupa dzieci lub młodzieży gra w piłkę nożną. Widoczna jest drewniana bramka oraz ogrodzenie w tle. Boisko jest piaszczyste lub mocno wysuszone.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Boisko

Grupowe zdjęcie drużyny piłkarskiej złożonej z jedenastu mężczyzn. Siedzą i stoją na otwartym polu, kilku z nich w koszulkach z kołnierzykami, jeden trzyma piłkę. Ubrania są różnorodne, niektóre z apaszkami.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Boisko

Czarno-białe zdjęcie przedstawia trzy osoby stojące przy krzywym, bezlistnym drzewie rosnącym obok metalowego ogrodzenia, prawdopodobnie na cmentarzu lub przy wiejskiej drodze. Na pierwszym planie, po prawej stronie, stoi mężczyzna w płaszczu i kapeluszu, trzymający coś w dłoniach. Za nim, bliżej drzewa, stoi drugi mężczyzna, również w płaszczu i z nakryciem głowy. Po lewej stronie, oparta o drzewo, stoi kobieta w ciemnym ubraniu, rękawiczkach i kapeluszu, z nogą skrzyżowaną na drugiej. W tle widać polną drogę biegnącą wzdłuż rzędu drzew.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dwie kobiety spacerujące nieutwardzoną, wiejską drogą. Jedna z nich ma na sobie jasną sukienkę, druga ciemną spódnicę i jasną bluzkę. Idą obok siebie, trzymając się za ręce lub pod ramię. Droga jest szeroka, prowadzi między ogrodzeniami i domami. Po lewej stronie widać ogrodzenie i zarys budynków, po prawej – dom z dachem dwuspadowym i drzewa. W oddali widoczna jest wieża kościoła lub innego dużego budynku, częściowo zasłonięta przez drzewa.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

ulica

Czarno-białe zdjęcie przedstawia grupę dzieci ustawioną w kilku rzędach na schodkach przed budynkiem. W sumie widać jedenaścioro dzieci — najmniejsze dziecko stoi na najniższym stopniu z przodu, ubrane w ciepły płaszczyk z pomponem na czapce. Pozostałe dzieci są ustawione w dwóch rzędach na schodach i ostatnim rzędzie na górze, tuż przy ścianie budynku. Dzieci ubrane są w zimowe stroje – płaszcze, czapki, szaliki – co sugeruje chłodną porę roku. W tle widać ścianę domu z dużym oknem, przez które można dostrzec firanki i elementy wnętrza.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Dzieci

Czarno-białe zdjęcie przedstawia młodą kobietę stojącą na ścieżce obok dużego drzewa. Kobieta ubrana jest w jasną sukienkę z krótkim rękawem i białe buty. Delikatnie opiera się o pień drzewa, lekko przechylona, i uśmiecha się w stronę fotografa. W tle widoczny jest ogrodzony teren, prawdopodobnie cmentarz, z kilkoma pomnikami — w tym jeden większy, przypominający figurę postaci. Wokół drzewa rośnie niska roślinność, a w oddali ciągnie się aleja drzew.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia kobietę w letniej sukience, stojącą boso na trawie i opartą o rower. Kobieta uśmiecha się lekko i patrzy w stronę obiektywu. W tle rozciąga się wiejski krajobraz — pola, wysoka trawa i jezioro. Na ziemi widać leżące rowery, a w prawej części kadru fragment nogi innej osoby, prawdopodobnie odpoczywającej na trawie. Scena sprawia wrażenie letniego wypadu za miasto.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

jezioro golęczewskie

Czarno-białe zdjęcie przedstawia grupę czwórki dzieci i trojga dorosłych pozujących na otwartym, trawiastym terenie. W tle widoczna jest łąka i łagodnie pofałdowane pola. W centrum stoi mężczyzna bez koszulki, w ciemnych kąpielówkach, z rękami skrzyżowanymi na piersi. Po jego lewej i prawej stronie stoją dwie kobiety w sukienkach, obejmując młodsze dzieci: chłopca i dziewczynkę. Przed nimi, na trawie, siedzą dwie młodsze dziewczynki w sukienkach, jedna z nich z opuszczoną głową. Wszyscy wyglądają na zrelaksowanych, jakby pozowali do zdjęcia podczas letniego spaceru lub dnia nad wodą.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

jezioro golęczewskie

Czarno-białe zdjęcie przedstawia młodą kobietę stojącą po kostki w wodzie, na brzegu jeziora. Ubrana jest w jasną sukienkę bez rękawów, z paskiem w talii i delikatnym zdobieniem przy dolnej krawędzi. Kobieta ma krótkie, kręcone włosy i delikatny uśmiech. W tle widoczna jest spokojna tafla wody, porośnięta trzcinami oraz płaskie pola i nieliczne drzewa na horyzoncie. Światło i cienie sugerują słoneczny dzień.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

jezioro golęczewskie

Czarno-białe, studyjne zdjęcie portretowe trzech młodych kobiet, ustawionych obok siebie na neutralnym tle. Wszystkie mają ciemne sukienki z białymi, koronkowymi kołnierzykami i ozdobnymi kokardami pod szyją. Ich fryzury są starannie ułożone, z włosami upiętymi i falowanymi przy czole, co było charakterystyczne dla mody z przełomu XIX i XX wieku. Kobiety patrzą spokojnie w stronę aparatu, mają poważne, ale łagodne wyrazy twarzy. Zdjęcie prawdopodobnie wykonano w profesjonalnym atelier fotograficznym.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn w sadzie, podczas zbioru jabłek. Jeden z nich stoi na drewnianej drabinie, sięgając do gałęzi jabłoni i zrywając owoce. Ubrany jest w roboczy kombinezon. Drugi mężczyzna stoi obok drabiny na ziemi i patrzy w stronę aparatu. Ma na sobie jasną marynarkę i ciemne spodnie, a jego ręka sięga w górę, prawdopodobnie wspomagając zbierającego lub trzymając gałąź. U ich stóp widać dwa kosze wypełnione jabłkami. Tło stanowią drzewa owocowe i zarośla.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Zbiory jabłek

Czarno-białe zdjęcie przedstawia scenę na wiejskim podwórku. Na pierwszym planie znajduje się krowa, stojąca bokiem do aparatu. Przed nią, na ziemi, widać kilka kur i koguta. W tle, przy drewnianym ogrodzeniu, stoją dwie osoby – kobieta w jasnej, długiej sukni i chustce na głowie, oraz mężczyzna w garniturze i kapeluszu. Oboje patrzą w stronę aparatu i delikatnie się uśmiechają. Scena rozgrywa się obok drewnianego budynku, prawdopodobnie stodoły lub domu.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn w mundurach. Stoją na zewnątrz, przy metalowej konstrukcji przypominającej rusztowanie lub element placu ćwiczeń. Mężczyzna po lewej opiera się nonszalancko o jeden z metalowych słupów, uśmiecha się i trzyma ręce na biodrach. Ma na sobie mundur z guzami i wysokie buty. Mężczyzna po prawej, również w mundurze, trzyma ręce skrzyżowane i zdaje się z zainteresowaniem słuchać rozmówcy. W tle widoczne są betonowe schody i niewielkie wzniesienie z murkiem, co sugeruje, że scena może mieć miejsce w pobliżu jakiegoś obiektu militarnego lub technicznego.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn stojących przy torach kolejowych. W tle po prawej stronie widoczna jest lokomotywa parowa. Mężczyzna po lewej ubrany jest w jasną koszulę i ciemne spodnie, stoi bokiem do aparatu, ale patrzy w stronę fotografa. Mężczyzna po prawej stronie ubrany jest w garnitur, patrzy wprost w obiektyw i trzyma coś w dłoni, być może bukiet kwiatów lub zieleninę. Za nimi rozciąga się równinny krajobraz, bez widocznych budynków czy drzew. Całość ma nostalgiczną, nieco wyblakłą atmosferę, typową dla starych fotografii.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Czarno-białe zdjęcie grupowe przedstawia dużą liczbę dzieci oraz kilku dorosłych. Zdjęcie zostało wykonane na zewnątrz, prawdopodobnie w otoczeniu drzew lub parku, przy naturalnym świetle. Dzieci są ubrane w eleganckie stroje z epoki, głównie sukienki, koszule i marynarki, niektóre z dużymi kołnierzykami. W środkowej części zdjęcia, w pierwszym rzędzie, siedzi troje dorosłych – dwie kobiety i jeden mężczyzna – oraz dwie dziewczynki w małych krzesełkach dziecięcych. Za nimi ustawiono dzieci w kilku rzędach, patrzące prosto w obiektyw. Zdjęcie może pochodzić z lat 20. lub 30. XX wieku

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

lata 20/ 30

Czarno-białe zdjęcie przedstawia cztery osoby stojące na zaśnieżonym polu lub placu. Po lewej stronie stoi mężczyzna w garniturze, który wydaje się gestykulować lub wskazywać coś dłonią. Na prawo od niego stoją dwie kobiety ubrane w ciemne, zimowe płaszcze oraz małe dziecko ubrane w jasne ubranko zimowe. Jedna z kobiet pochyla się lekko ku dziecku, trzymając je za rękę. W tle widoczne są zabudowania wiejskie oraz drzewa, co sugeruje zimową scenerię na wsi lub na obrzeżach miasteczka.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

zima w Golęczewie

Czarno-białe zdjęcie przedstawiające wiejską drogę biegnącą wzdłuż ogrodzenia z niskimi, murowanymi słupkami i przęsłami. Za ogrodzeniem widoczna jest gęsta roślinność – drzewa i krzewy. W tle dominuje wysoka, metalowa konstrukcja przypominająca wiatrak lub pompę wiatrową z wirnikiem na szczycie. Po lewej stronie kadru, przy ogrodzeniu, widoczna jest sylwetka osoby. Całość sprawia wrażenie spokojnej, wiejskiej scenerii z lat 30. XX wieku.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Pompa lata 30te

Czarno-białe zdjęcie przedstawiające dwóch mężczyzn w mundurach wojskowych, prawdopodobnie z okresu międzywojennego. Jeden z nich nosi mundur wojsk lądowych – stoi bokiem z jedną nogą opartą na wzniesieniu, patrzy na drugiego mężczyznę. Drugi mężczyzna, ubrany w mundur marynarski z czapką, stoi naprzeciwko, wsparty lekko na biodrze. Tło stanowi skarpa ziemna i maszt lub konstrukcja techniczna z przewodami – może to być teren wojskowy lub portowy. Scena wydaje się być swobodna, uchwycona w chwilę odpoczynku lub rozmowy.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Pompa

Czarno-białe, archiwalne zdjęcie grupowe przedstawiające wielopokoleniową rodzinę, ustawioną przed drewnianą ścianą budynku (najprawdopodobniej chaty wiejskiej). Łącznie na zdjęciu jest 11 osób – 6 mężczyzn i 5 kobiet, w tym dwie dziewczynki. Wszyscy są ubrani w odświętne stroje z epoki – kobiety mają ciemne suknie i korale, a mężczyźni garnitury lub długie płaszcze. Z przodu siedzą starsze osoby i dzieci, z tyłu stoją młodsi mężczyźni. Po prawej stronie zdjęcia siedzi starszy mężczyzna z siwymi włosami – wygląda na nestora rodu. Scena jest statyczna, a wyraz twarzy wszystkich osób jest poważny i skupiony – typowe dla fotografii z początku XX wieku. Zdjęcie ma wyraźny klimat dokumentalny i rodzinny.

/ze zbiorów Izabeli Lamch-Dolaty

rodzina Lamchów,

Czarno-białe zdjęcie przedstawia mężczyznę stojącego na rozstaju dróg przy wiejskim drogowskazie. Mężczyzna ubrany jest w jasną koszulę z podwiniętymi rękawami i spodnie. Trzyma ręką słup z dwoma tablicami wskazującymi kierunki – tekst na drogowskazach jest słabo czytelny, ale widać, że zawierają napisy (prawdopodobnie nazwy miejscowości). W tle widoczna jest wiejska sceneria – pola uprawne, trawy, a dalej drzewa na horyzoncie. Po lewej stronie kadru widać drugi słup, prawdopodobnie od przewodów telefonicznych lub elektrycznych. Całość ma nostalgiczny, historyczny charakter.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Rozstaje

Czarno-białe zdjęcie szkolne przedstawia grupę 25 osób – dzieci w wieku wczesnoszkolnym (1. klasa szkoły podstawowej), jednego mężczyznę w garniturze (nauczyciela) i jedną kobietę (nauczycielkę). Uczniowie ustawieni są w kilku rzędach pod ścianą budynku – w pierwszym rzędzie stoją dziewczynki, za nimi kolejne rzędy dzieci obu płci. Ubrania dzieci są proste, typowe dla lat 50. lub 60. XX wieku – sweterki, sukienki, krótkie spodenki. W tle widać ścianę z widoczną fakturą tynku oraz drzwi z ukośnym ryglem. Wszyscy patrzą w stronę aparatu, wiele dzieci ma poważne miny.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

zdjęcie klasowe, klasa 1

Czarno-białe zdjęcie klasowe przedstawia grupę około 27 osób, ustawionych w trzech rzędach – dzieci i młodzież w wieku szkolnym oraz dwóch dorosłych mężczyzn, prawdopodobnie nauczycieli. W pierwszym rzędzie siedzi ośmioro uczniów, w drugim rzędzie – dziewięć osób, głównie dziewczęta, a w trzecim – dziesięciu uczniów stojących na tle jasnej ściany budynku. Uczniowie ubrani są schludnie, niektórzy w swetry, inne w sukienki z kołnierzykami. Styl ubrań i uczesania sugeruje lata 60. lub 70. XX wieku. Wszyscy patrzą w stronę aparatu z powagą lub lekkim uśmiechem.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

zdjęcie klasowe, klasa 2

Czarno-białe zdjęcie przedstawia młodego mężczyznę stojącego na podwórzu przed dużą, drewnianą bramą z łukowym zwieńczeniem, która prowadzi do budynku gospodarczego. Mężczyzna ubrany jest w ciemną kurtkę i spodnie, na głowie ma czapkę. Uśmiecha się i trzyma w jednej ręce długi przedmiot – prawdopodobnie narzędzie rolnicze lub kij. Na pierwszym planie, przy krawędzi zdjęcia, leży przewrócony rower. W tle widać nagie drzewa, co sugeruje porę późnojesienną lub wczesnowiosenną.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

brama

Czarno-białe zdjęcie przedstawia mężczyznę stojącego na skraju pola uprawnego. Mężczyzna ubrany jest w jasną koszulę i ciemne spodnie, z rękami wspartymi na biodrach, spogląda w stronę aparatu. Pole pokryte jest niskimi roślinami — prawdopodobnie ziemniakami lub podobną uprawą — a w równych rzędach rosną młode drzewka owocowe. W tle widoczny jest dom mieszkalny z dwuspadowym dachem oraz budynek gospodarczy. Cała scena ma sielski, wiejski charakter i sugeruje okres powojenny lub lata 50./60. XX wieku.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Dom od strony pola

Kolorowe zdjęcie przedstawia wiejskie podwórze w słoneczny dzień. Na pierwszym planie po lewej stronie stoi starszy mężczyzna w pomarańczowej koszuli i ciemnych spodniach, trzymający metalową bramę wejściową. Po obu stronach widoczne są niskie ogrodzenia z siatki i przęsła z metalowymi ramami. W tle znajduje się jasny parterowy dom. W głębi widać jeszcze kilka budynków gospodarczych z czerwonej cegły i drewna. Podłoże to mieszanka trawy, ziemi i utwardzonych ścieżek. Zdjęcie pochodzi z lat 80. XX wieku.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

lata 80, Golęczewo

Czarno-białe zdjęcie przedstawia niewielki, parterowy dom z dwuspadowym dachem pokrytym blachą lub eternitem. Budynek posiada kilka prostokątnych okien, a jego fasada jest prosta i nieozdobiona, z widocznymi śladami użytkowania. Na pierwszym planie znajduje się otwarta metalowa brama prowadząca na podwórze, które jest nieutwardzone. Całość ogrodzona jest niskim metalowym płotem z siatki. W tle widać fragment sąsiedniego budynku.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

brama do domu obok kuźni

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dwie kobiety idące wiejską, nieutwardzoną drogą. Kobieta po lewej stronie nosi sukienkę w kwiatowy wzór oraz rozpięty sweter, ma krótkie, ciemne włosy i stoi pewnie, spoglądając w stronę aparatu. Druga kobieta, po prawej, ubrana jest w krótki płaszcz i spódniczkę w kwiatowy wzór, z długimi ciemnymi włosami opadającymi na ramiona. W tle widoczny jest budynek o konstrukcji szachulcowej (drewniany szkielet wypełniony gliną lub cegłą), ogrodzenie z siatki i duże drzewa, co sugeruje wiejskie otoczenie. Zdjęcie oddaje codzienną scenę z życia wsi, prawdopodobnie z lat 60. lub 70. XX wieku.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Golęczewo

Czarno-białe zdjęcie grupowe, wykonane najprawdopodobniej na początku XX wieku, przedstawia dużą liczbę osób – około 40 członków rodziny lub gości weselnych – ustawionych w kilku rzędach przed drewnianą ścianą budynku. W centrum, w drugim rzędzie od dołu, siedzi para młoda – panna młoda w jasnej sukni i welonie oraz pan młody w ciemnym płaszczu z przypiętym kwiatem. Wokół nich, w formalnych strojach, siedzą i stoją kobiety, mężczyźni oraz dzieci – niektóre w tradycyjnych nakryciach głowy. Przeważają poważne wyrazy twarzy, jak to typowe dla fotografii z tego okresu. Dzieci w dolnym rzędzie siedzą i leżą na ziemi. Ujęcie oddaje klimat podniosłego, rodzinnego wydarzenia i atmosferę wspólnoty.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

zdjęcie ślubne

Czarno-białe zdjęcie przedstawia zimową scenę z czworgiem dzieci. Cała grupa stoi na zaśnieżonym podwórku, otoczonym przez gołe drzewa i zabudowania wiejskie w tle. Dzieci są ubrane w zimowe ubrania i uśmiechają się, niektóre z uniesionymi rękami, jakby szykowały się do rzutu śnieżką. Jedno z dzieci zdaje się być w ruchu, z pochyloną sylwetką. W tle widoczne są domy i drzewa, pokryte śniegiem. Zdjęcie emanuje ciepłem rodzinnej zabawy i zimowej radości.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

zima w Golęczewie

Czarno-białe zdjęcie przedstawia scenę z życia rodzinnego przed domem o tynkowanej ścianie i oknach z drewnianymi okiennicami. Na pierwszym planie stoi kobieta pochylona nad dziecięcym wózkiem, zaglądająca do jego wnętrza. Wózek jest duży, na czterech kołach, przykryty białym kocykiem. Obok kobiety stoi mężczyzna z ręką opartą na biodrze, patrzący w stronę aparatu. Ubrany jest w jasną koszulę i ciemne spodnie. Na twarzy ma spokojny wyraz. W tle widoczna jest fasada domu i fragmenty drzewa rzucające cień na ścianę. Zdjęcie emanuje ciepłem, codziennością i rodzinną atmosferą.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Henryk Sadura z Anną pod domem obok kuźni

Czarno-białe zdjęcie ukazuje scenę wiejską. Po lewej stronie kadru znajduje się duże stado drobiu – kury i kaczki – zgromadzone na ziemi w nasłonecznionym miejscu. Ptaki wydają się skupione wokół jedzenia, które leży na ziemi. Po prawej stronie, przy drabinie opartej o metalową konstrukcję, stoi kobieta w średnim wieku. Ubrana jest w jasną sukienkę i wygląda na zadowoloną – uśmiecha się i trzyma ręką jedną ze szczebli drabiny, drugą opierając się o nogę. W tle widać ogrodzenie z siatki, drzewa i fragment drewnianej szopy. Zdjęcie przedstawia spokojny moment z codziennego życia na wsi, pełen naturalności i domowego ciepła.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Aniela Zamiara, dom przy kuźni w Golęczewie

Czarno-białe zdjęcie przedstawia letnią scenę na łące. Na pierwszym planie dwoje młodych ludzi – kobieta i mężczyzna – przytulają się, stojąc boso na trawie. Kobieta ma na sobie jasną spódnicę w groszki i ciemną bluzkę. Wokół nich, na kocach, leżą w strojach kąpielowych inne osoby – odpoczywają lub rozmawiają. Po lewej stronie widać wiklinowy kosz i ubrania rozłożone na trawie. W tle, nad brzegiem zbiornika wodnego, widać grupę ludzi – niektórzy stoją, inni spacerują. Daleko za nimi rozciąga się zalesiony teren. Zdjęcie emanuje spokojem i atmosferą beztroskiego dnia spędzanego nad wodą.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Nad jeziorem Golęczewskim na poligonie

Czarno-białe zdjęcie przedstawia grupę młodych mężczyzn w kąpielówkach grających w piłkę na otwartej łące. W centrum kadru jeden z mężczyzn skacze, unosząc piłkę nad głową. Pozostali gracze stoją wokół, w różnych pozach – niektórzy obserwują, inni przygotowują się do ruchu. W tle widoczny jest las sosnowy, a dalej na trawie widać inne osoby odpoczywające lub spacerujące. Scena ukazuje beztroską atmosferę letniego dnia, pełnego aktywności fizycznej i wypoczynku na świeżym powietrzu.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Nad Jeziorem Golęczewskim, dzisiaj – gęsty las, wtedy – łąka i zabawa

Czarno-białe zdjęcie przedstawia dużą grupę mężczyzn w wojskowych mundurach ustawionych do pamiątkowego zdjęcia grupowego. Żołnierze ustawieni są w wielu rzędach – niektórzy stoją, inni siedzą, a kilku leży z przodu na ziemi w pozycji zrelaksowanej. W pierwszym rzędzie siedzą oficerowie w bardziej ozdobnych mundurach z odznaczeniami, a za nimi szeregowi żołnierze. W tle widoczne są drzewa i ceglana fasada budynku z dużymi oknami, co sugeruje, że zdjęcie zostało wykonane na dziedzińcu koszar lub szkoły wojskowej. Zdjęcie emanuje dyscypliną i dumą z przynależności do formacji wojskowej.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

Golęczewo, rok 1915

Czarno-białe zdjęcie grupowe z 1915 roku przedstawia około trzydziestu mężczyzn w wojskowych mundurach z czasów I wojny światowej. Ustawieni są w trzech rzędach – część siedzi, część stoi, a kilku siedzi na ziemi z przodu. Większość z nich nosi czapki z daszkiem, niektórzy mają wąsy. W tle widoczne są drzewa i zabudowania, co sugeruje, że zdjęcie zostało wykonane na terenie parku lub ogrodu, prawdopodobnie w mieście. Atmosfera zdjęcia jest poważna, lecz nie ponura – to portret pamiątkowy grupy żołnierzy.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

1915 rok

Stare, sepiowe zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn w kuźni. Obaj mają wąsy, noszą robocze, zakasane koszule, spodnie i nakrycia głowy — charakterystyczne dla kowali z przełomu XIX i XX wieku. Mężczyzna po lewej stronie trzyma metalowy pręt i stoi przy kowadle, u jego pasa wisi fartuch ochronny. Po prawej stronie drugi kowal opiera rękę na dużym drewnianym pniu i trzyma ciężki młot lub szczypce kowalskie. W tle widoczne są różnego rodzaju narzędzia zawieszone na ścianie: młoty, obcęgi, pilniki, a także inne kowalskie wyposażenie. Całość wnętrza kuźni sprawia wrażenie surowości i tradycyjnego rzemiosła.

/ze zbiorów K. Zamiary-Franczak

W kuźni, Stefan Zamiara

Czarno-białe, archiwalne zdjęcie przedstawia grupę około trzynastu mężczyzn w mundurach strażackich pozujących przy wozie konnym, który prawdopodobnie służył jako wóz strażacki. Wóz ma duże, drewniane koła z szprychami i jest załadowany zwojami węży strażackich. Mężczyźni mają na sobie ciemne mundury z guzikami i ozdobnymi pasami, a większość z nich nosi czapki z daszkiem. Kilku strażaków stoi na ziemi, inni siedzą lub stoją na wozie. Tło zdjęcia stanowi zadrzewiona przestrzeń, a w oddali widać fragmenty zabudowań. Fotografia ma wyblakły, sepiowy ton i ślady starzenia się, typowe dla starych fotografii z początku XX wieku.

Golęczewo

Czarno-białe zdjęcie przedstawia pochód ludzi maszerujących wzdłuż wiejskiej drogi obok dużego budynku z dwuspadowym dachem. Na czele kolumny idzie grupa osób ubranych w jednolite stroje – prawdopodobnie członkowie straży pożarnej lub innej organizacji paramilitarnej. Za nimi kroczy orkiestra dęta, z widocznymi instrumentami, takimi jak trąbki i puzony. Po lewej stronie kadru stoi kilka osób, być może widzowie lub uczestnicy przygotowujący się do marszu. Budynek w tle ma bielone ściany i spadzisty dach, z charakterystycznym, zdobionym drewnianym szczytem. Na dalszym planie widać drzewa i inne wiejskie zabudowania. Zdjęcie ma charakter archiwalny i jest nieco przyżółkłe, z lekkimi uszkodzeniami typowymi dla starych fotografii.

Golęczewo

Czarno-białe, stare zdjęcie przedstawia marsz orkiestry dętej przez wiejską drogę. Na czele pochodu idzie grupa muzyków grających na instrumentach dętych i perkusyjnych, w tym duży bęben. Za nimi maszeruje zwarty rząd osób, prawdopodobnie uczestników uroczystości – być może strażaków lub członków lokalnej organizacji, sądząc po ich jednolitych strojach. W tle widać wiejskie domy z dwuspadowymi dachami, drzewa i grupkę gapiów stojących przy drodze. Po prawej stronie kadru znajduje się drewniany płot i fragment budynku. Zdjęcie jest lekko rozmazane i nosi ślady upływu czasu, co nadaje mu historyczny charakter.

Golęczewo

Czarno-białe, lekko uszkodzone zdjęcie z około 1930 roku przedstawia trzyosobową rodzinę siedzącą na krzesłach na świeżym powietrzu. Po lewej stronie siedzi kobieta w jasnej sukni z koronkowym wykończeniem – trzyma na kolanach małe dziecko ubrane w jasną sukienkę i buciki. Dziecko ma poważny wyraz twarzy i spogląda lekko w bok. Po prawej stronie siedzi mężczyzna w ciemnym garniturze z białą koszulą i krawatem, z uśmiechem na twarzy i splecionymi dłońmi. W tle rozmyte drzewa i trawa, co sugeruje, że zdjęcie wykonano w ogrodzie lub na podwórzu. Fotografia ma ślady zagięć i przetarć, co podkreśla jej wiek i charakter pamiątkowy.

/ze zbiorów Izabeli Lamch-Dolaty

rok 1930, Zofia i Franciszek Lamch z córką Genowefą

Czarno-białe zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę stojącego obok dużego konia. Mężczyzna, ubrany w ciemne spodnie, jasny sweter i ciemne buty, trzyma konia za uzdę i delikatnie głaszcze go po pysku. Koń ma jasną łatę na twarzy, ciemną sierść i białe skarpetki na nogach. Zdjęcie wykonano na podwórzu, widoczne są zabudowania gospodarcze, drewniany płot, a w tle drzewa i fragment budynku z oknem. Atmosfera zdjęcia jest spokojna i pełna ciepła, ukazując więź między człowiekiem a zwierzęciem.

/ze zbiorów Janusza Sroki

lata 60

Czarno-białe zdjęcie portretowe z lat 40. XX wieku przedstawia czteroosobową rodzinę pozującą w studio fotograficznym. Po lewej stronie siedzi kobieta w ciemnej sukience w drobny wzór z jasnym kołnierzykiem. Ma krótkie, ciemne włosy i delikatny uśmiech. Obok niej stoi dziewczynka z jasnymi warkoczami, ubrana w jasną bluzkę i ciemną spódnicę – spogląda poważnie w stronę aparatu. Po prawej stronie zdjęcia siedzi mężczyzna w garniturze i krawacie, trzymający na kolanach małe dziecko ubrane w jasną sukienkę. Maluch ma jasne włosy i patrzy z zaciekawieniem w kierunku aparatu. Cała rodzina siedzi blisko siebie, emanując spokojem i bliskością. W tle widoczne są zasłony i rozmyte studio fotograficzne.

/ze zbiorów Janusza Sroki

Golęczewo, Roman Sroka z żoną Teofilą synem i córką

Czarno-białe portretowe zdjęcie przedstawia młode małżeństwo pozujące razem w studiu fotograficznym. Kobieta siedzi po lewej stronie, ma krótkie, starannie ułożone włosy i delikatny uśmiech. Ubrana jest w ciemną suknię z ozdobą z jasnych kwiatów przy dekolcie i nosi naszyjnik. Mężczyzna siedzi tuż obok niej, lekko za nią. Ma krótkie włosy zaczesane do tyłu, wąsy i spokojny wyraz twarzy. Ubrany jest w jasny, prążkowany garnitur z krawatem. Para patrzy prosto w obiektyw, emanując spokojem i bliskością. Tło jest rozmyte, typowe dla studyjnych portretów z lat 30. XX wieku.

/ze zbiorów Janusza Sroki

Teofila Sroka, lata 30te

Czarno-białe, archiwalne zdjęcie ślubne przedstawia młodą parę pozującą razem do portretu. Po lewej stronie znajduje się panna młoda w białej sukni i welonie ozdobionym wianuszkiem. Uśmiecha się delikatnie, trzymając bukiet świeżych kwiatów. Obok niej stoi pan młody w ciemnym garniturze z białą koszulą i muszką, z kwiatem przypiętym do klapy marynarki. Ma wąsy i patrzy spokojnie w stronę obiektywu. Oboje wyglądają elegancko i pogodnie, uchwyceni w wyjątkowym i uroczystym momencie swojego życia.

/ze zbiorów Janusza Sroki

Ślub Teofilii

Czarno-białe, stare zdjęcie przedstawia młodą kobietę leżącą na brzuchu na trawie, w otoczeniu natury. Kobieta wspiera głowę na dłoniach, z łokciami opartymi o ziemię, i patrzy w stronę aparatu z lekkim uśmiechem. Ma na sobie jasną sukienkę z krótkim rękawem i paskiem w talii. Jej nogi są uniesione w górę i skrzyżowane w kostkach, a stopy skierowane ku górze, co nadaje zdjęciu swobodny i pogodny charakter. W tle widoczne są drzewa i bujna roślinność. Całość emanuje spokojem i beztroską chwilą spędzoną na łonie natury.

/ze zbiorów Janusza Sroki

Teofila Sroka

zarno-białe, stare zdjęcie portretowe przedstawia młodego mężczyznę w mundurze wojskowym z okresu międzywojennego lub II wojny światowej. Mężczyzna stoi wyprostowany, z rękoma spoczywającymi na rękojeści szabli, której ostrze opiera się o podłogę. Ubrany jest w ciemny mundur z wysokim kołnierzem ozdobionym haftem i zapinany na guziki. Na głowie ma czapkę z daszkiem, przypominającą rogatywkę, z widocznym orzełkiem wojskowym. Jego twarz jest poważna, wzrok skierowany na wprost. W tle widoczna jest malarska dekoracja przypominająca pejzaż, charakterystyczna dla atelier fotograficznych z pierwszej połowy XX wieku. Zdjęcie nosi ślady zniszczeń, zarysowań i przetarć, co świadczy o jego wieku.

/ze zbiorów Janusza Sroki

Sroka w wojsku

Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna

ul. Szkolna 16
62-002 Suchy Las
T: 61 2500 400
E: kontakt@osrodekkultury.pl

więcej

Filia STARY BAR
w Chludowie

ul. Poznańska 11
62-001 Chludowo
T: 612 500 430
E: starybar@osrodekkultury.pl

więcej

Polecamy

Biuletyn Informacji Publicznej Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna w Suchym Lesie Serwis Gminy Suchy Las Bilety na imprezy Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Sucholeska Telewizja Internetowa Serwis Orkiestry Chludowo
polityka prywatności dostępność serwisu dostępność architektoniczna standardy ochrony małoletnich

© 2025 Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Suchy Las.

  • Archiwum społeczne
  • Zapisy na warsztaty
  • Wydarzenia
    • Aktualne wydarzenia
    • Archiwalne wydarzenia
  • Biblioteka
    • Serwis Biblioteki Publicznej
    • Historia biblioteki
    • Jak zapisać się do biblioteki?
    • Jak korzystać z biblioteki?
    • Regulamin biblioteki
    • Regulamin korzystania z e-booków
    • Zasady przyjmowania darów
    • Harmonogram otwartych sobót – 2025
    • Lekcje biblioteczne
    • Linki
    • Kontakt z Biblioteką
  • Katalog online
    • Zaloguj się
    • Zapisz się do biblioteki
  • Aktualności
  • WARSZTATY
  • Kadra CKiBP
    • Nasza kadra
    • Instruktorzy zajęć
  • Kontakt
    • Suchy Las
    • Stary Bar w Chludowie
    • Skrzynka pomysłów