Lekcje biblioteczne dla grup szkolnych i przedszkolnych

1.Ważne tematy. Zajęcia te mają na celu rozbudzenie u dzieci wrażliwości na drugiego człowieka. Pokażą również sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami tj. złością, strachem, smutkiem.

  • Dobre zachowanie,
  • Ekologia,
  • Emocje.

2. W świecie zwierząt. Celem zajęć jest ukazanie jak różnorodny i barwny jest świat zwierząt. Będą to interesujące spotkania z mnóstwem ciekawostek, oparte na dziecięcej literaturze popularnonaukowej.

  • Pszczoły,
  • Myszy,
  • Pingwiny,
  • Krowy,
  • Ryby,
  • Żyrafy,
  • Niedźwiedzie,
  • Żółwie,
  • Koty,
  • Psy.

3. Literackie spotkania. Zapoznanie się z lekturami w nieco inny, ale ciekawy sposób. Zajęcia łączą głośne czytanie z różnorodnymi metodami aktywizującymi. Dzięki  zadaniom manualnym, pracy w grupie, śpiewaniu piosenek młodzi czytelnicy poznają klasykę literatury dziecięcej. 

  • Wiersze Juliana Tuwima,
  • Wiersze Jana Brzechwy,
  • W dolinie Muminków,
  • Dr Dolittle i jego zwierzęta,
  • Wizyta w Bullerbyn.Zabawa z książką.

4. Zabawa z książką. Motywem przewodnim tych zajęć będzie zabawa oparta na literaturze. Dzięki wybranym tekstom dzieci będą miały możliwość poznać różnorodny świat książek, a przy tym rozwinąć zainteresowania czytelnicze i swoją kreatywność.

  • Detektywi,
  • Krasnoludki,
  • Indianie,
  • Piraci,
  • Dzień postaci z bajek,
  • Kolorowe kredki,
  • Podróże po Europie z książką.

5. Baśnie w bibliotece. Cykl warsztatów obejmujący 6 spotkań z baśniami i opowieściami z różnych kręgów kulturowych. „Baśnie w Bibliotece” są połączeniem opowiadania z różnorodnymi zabawami ruchowymi i prostymi zadaniami plastycznymi.

  • Opowieści z Afryki. Czy wiecie, że dawno temu Kameleon wcale nie był kolorowy? Był nijaki, szary…bardzo nieciekawy. I bardzo smutny z tego powodu. Jak to się stało, że teraz nosi na sobie wszystkie kolory tęczy? Posłuchajcie opowieści. Inspiracją warsztatów są afrykańskie opowieści ludowe oraz współczesne malarstwo Tanzanii – tingatinga – przedstawiające wielobarwne stylizowane zwierzęta i rozmaite scenki rodzajowe. Dzieci poznają m.in.: historie narodzin i wyglądu zwierząt.
  • Bajki z dalekiej Północy. Spotkanie z opowieściami plemion Ketów, Inuitów, Nganasanów. Wspólnie przeniesiemy się na daleką i mroźną tundrę, by posłuchać historii o zamieszkujących ją sprytnych ptakach. Jak sikorka przyniosła wiosnę? Jak człowiek zwrócił ptakom piosenkę? Dlaczego kruki są czarne? Na wszystkie te pytania odpowiedzą baśnie.
  • Baśnie polskie. Spotkanie z polskimi baśniami ze zbioru „Cudowna studzienka”. Królewna czarodziejka czy złota kaczka to postaci, które poruszają dziecięcą wyobraźnię od dziesięcioleci, a ich historie w różnych wersjach krążą nie tylko w Polsce. Tradycyjne opowieści zostaną połączone z zadaniem plastycznym.
  • Baśnie chińskie. Obdarzona niecodzienną urodą księżniczka Bai szuka po całym świecie towarzysza. Jej pięknu dorównuje tylko czystość jej ducha, a mimo to dziewczyna odstrasza wszystkich, którzy starają się o jej rękę. Dlaczego tak się dzieje? Podczas warsztatów posłuchamy baśni o przynależności, odmienności i akceptacji. Będą nam towarzyszyć chińskie cienie i wycinanki, wokół których skupi się praca plastyczna.
  • Baśnie angielskie. W programie znalazły się zarówno żartobliwe krótkie bajki, jak i baśnie nasycone elementami magicznymi czy opowieści nawiązujące do angielskiej historii. Obok chłopów i kupców występują w nich bohaterscy rycerze, piękne księżniczki, elfy i wróżki. Tryumf święcą zdrowy rozsądek, odwaga i szlachetność, głupota i tchórzostwo zostają przykładnie wyśmiane.
  • Baśnie japońskie. Mukashi banashi, bo tak po japońsku nazywają się baśnie, rozpoczyna tradycyjna formułka: dawno, dawno temu… Nim jednak bohater dobrnie do szczęśliwego zakończenia, zostaje poddany wielu próbom. Odwaga, mądrość, honor i pomysłowość w walce ze złem bardzo się przydają. Spotkanie oparte na tradycyjnym japońskim teatrze obrazkowym – kamishibai.